AIDA-projektet genomförde den första workshopen för ungdomar i Anár den 4-5 september.
Arctic Indigenous Design Archives hankkeen arkistopedagogikseen
muotoilukasvatustyöpajaan osallistui nuoria sekä Inarin että Jokkmokin
yläkouluilta. Työpaja oli kaksipäiväinen: ensimmäisenä päivänä tutustuttiin duodjiajatteluun
eli saamelaiseen muotoiluajatteluun ja muotoiluarkistoihin. Toisena päivänä
oppilaat saivat työskennellä joko yksin tai pareittain julistesuunnitelmien
parissa.
|
Duodjisuunnistusta Sajoksessa. Nuoret pohtivat komsion muotoilua. |
Itse muotoilukasvatustyöpaja
perustui Ilmari Laitin vastikään Saamelaisarkistolle lahjoittamaan kokoelmaan, joka sisältää 92
graafista tuotetta, lähinnä saamelaistapahtumien ja tuotteiden markkinointiin
tarkoitettuja julisteita. Julisteet sijoittuvat vuosien 1979–2008 välille.
Työpaja alkoi interaktiivisella duodjisuunnistuksella
eli saamelaiseen muotoiluajatteluun johdattavalla pelillä. Duodjisuunnistuksessa
oppilaat tutustuivat duodjiin ennen, nyt ja pohtivat, mitä duodji voisi olla
tulevaisuudessa...
Suunnistus oli toteutettu
seppo.io-pelialustalla. Oppilaat suunnistivat kartalla näkyviin
tehtäväpisteisiin Siidassa ja Sajoksessa; tehtävät avautuivat, kun oppilaat
saapuivat pisteelle. Jokaisen pisteen
kohdalla oli duodjiin liittyvä kysymys, johon vastattiin kuvin, videoin sekä
ääni- ja tekstitiedostoin. Tehtävissä oppilaat pääsivät mm. tutkimaan, mistä
materiaalista komsio on tehty ja miksi siihen on valittu kyseinen muoto sekä
pohtimaan voiko taide olla duodjia.
|
Saamelaisarkiston rastilla Inka Kangasniemi perehdyttää muotoiluarkiston aineistoihin. Lasin takana Ida-Maria Helander ottaa vastaan Duodjisuunnistusjoukkueiden vastauksia. |
Suunnistuksen viimeinen rasti oli Saamelaisalueen
koulutuskeskuksessa, jossa oppilaat esittelivät itselleen tärkeän duodjin eli
saamenkäsityön. Koulutuskeskukseen oli ripustettu valikoitu näyttely Ilmari
Laitin julistekokoelmasta, joita analysoitiin yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilaat
löysivät julisteista saamelaiselle muotoiluajattelulle tyypillisiä teemoja ja
värejä. Oppilaat kiinnittivät huomiota myös eri vuosikymmenten vaikutuksen
julisteiden tyyliin. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät suunnittelemaan oman
julisteen aihetta ja ilmettä. Julisteen suunnittelu edusti työpajassa modernia
saamelaista muotoiluajattelua.
|
Nuoret esittelevät itselle tärkeitä käyttöesineitä. |
|
Ilmari Laitin julistekokoelmasta valittuja julisteita oli esillä Saamelaisalueen koulutuskeskuksessa.
|
Ensimmäisen päivän iltana
Saamenkäsityömestari Ilmari Laiti lähti oppilaiden kanssa retkelle Jäniskoskelle,
jossa tulisteltiin ja keskusteltiin duodjista.
|
Jäniskosken sillalla. |
|
Tulistelemassa saamen käsityön lehtorin Ilmari Laitin kanssa. Taustalla Katarina Spiik-Skum, joka on AIDA-hankkeen työntekijä Àjtte-museossa. |
Työpajan toinen päivä alkoi
yhteissuunnittelulla, jossa jokaisen ryhmän suunnitelmia katsottiin ja
arvioitiin yhdessä: suunnitelmia sai kommentoida ja esittää kehitysideoita.
Luovassa työskentelyssä sai yhdistellä eri tekniikoita, kuten käsin
piirtämistä, kollaasimenetelmää sekä digitaalisia tekniikoita. Lopulliset työt
tulostettiin laadukkaalle paperille ja ripustettiin esille julistenäyttelyn
yhteyteen.
|
Oppilaat työskentilivät yksin tai pareittain. |
|
Ida-Mari Helander ihailee julistetyöpajan satoa Saamelaisalueen koulutuskeskuksen seinällä. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar